Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj do Lutomierska. Miała być przebudowa, a będzie chodnik i droga rowerowa?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Nad modernizacją trasy do Lutomierska najwyraźniej zawisły czarne chmury. Konstantynów Łódzki opublikował sondę, w której pyta, czy w miejscu nieczynnej trasy tramwajowej powinien powstać ciąg pieszo-rowerowy. To zmiana podejścia: wcześniej to odbudowa torowiska miała mieć pierwszeństwo.

Przed weekendem na facebookowym profilu i stronie internetowej miasta Konstantynów Łódzki opublikowano dość zaskakującą informację. Miasto do 16 marca czeka na opinie mieszkańców w związku z planami budowy wspólnej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.

Tramwaj z Konstantynowa do Lutomierska. Inwestycja już nie priorytetowa?

Pytanie w internetowej sondzie brzmi: Czy popiera Pan/Pani pomysł budowy drogi dla pieszych i rowerów w miejscu nieczynnej linii tramwajowej na odcinku Konstantynów Łódzki – Lutomiersk? Jak czytamy w jej opisie, planowana inwestycja "jest częścią szerszej koncepcji rozwoju mobilności w województwie łódzkim, obejmującej budowę sieci ponadlokalnych tras rowerowych".


Budowa ciągu pieszo-rowerowego w miejscu torowiska byłaby więc diametralną zmianą podejścia władz Konstantynowa Łódzkiego. Można to jednak przypisać do planów, które zaprezentowano w lutym 2024 r. Chodzi o budowę drogi rowerowej od skrzyżowania ulic Łódzkiej i Krótkiej w Konstantynowie Łódzkim do krańcówki autobusowej Retkinia Kusocińskiego w Łodzi.

W ubiegłorocznej rozmowie z "Transportem Publicznym" burmistrz tego miasta sygnalizował, że barierą dla modernizacji torowiska jest brak takiego instrumentu, który pozwoli pozyskać większe środki. Szacunkowo potrzebna była kwota 120 mln złotych - dzielona na pół z Lutomierskiem.

Jednak obydwa miasta miały dążyć do wznowienia ruchu tramwajów. – Będziemy szukali takich rozwiązań, jak autobus elektryczny albo wszelkich innych alternatywnych form do tramwaju. Chociaż tramwaj ma tutaj pierwszeństwo. Tramwaj ma tę zaletę, że ma wydzielone torowisko, a przy drodze wojewódzkiej nie ma miejsca, żeby wydzielić buspas – mówił Robert Jakubowski.

W związku z opisaną sondą poprosiliśmy o komentarze burmistrzów Konstantynowa Łódzkiego oraz Lutomierska, na które czekamy.

Blisko stuletnia trasa tramwajowa nieczynna od lat

Tramwaje z Łodzi do Lutomierska przestały dojeżdżać w 2019 roku w związku ze złym stanem torowiska. Był on na tyle poważny, że doraźna naprawa nie wchodziła już w grę. Pomimo że zaraz minie dekada, jak na razie nie udało się skutecznie pozyskać środków na modernizację. W grę wchodziły tutaj dotacje w ramach programu operacyjnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego na lata 2021-2027 czy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Zresztą warto wspomnieć, że znaczna degradacja infrastruktury torowo-sieciowej była wspólną przyczyną dla zawieszenia w przeszłości ruchu na wszystkich liniach podmiejskich: do Ozorkowa i Zgierza, do Pabianic i Ksawerowa czy do Lutomierska i Konstantynowa Łódzkiego.

Aktualnie udało się wznowić ruch na odcinkach Łódź – Zgierz (grudzień 2021), Łódź – Pabianice przez Ksawerów (lipiec 2023) czy Łódź – Konstantynów (lipiec 2024).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5